Questions? Feedback? powered by Olark live chat software

ParagrafKöpvillkor

Innehållsförteckning

Företaget
Priser
Betalning
Leveranssätt
Leveranstider
Retur & Garanti
Elsäkerhet
Tivst
Force Majeure

 

Företaget

Elot.se ägs och drivs av Elot AB.
Elot har sedan starten representerat välkända varumärken från seriösa leverantörer. Vårt åtagande för våra kunder är att alltid ta ansvar för våra rekomendationer. Som kund skall man vara nöjd och trygg.

Priser

Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK). Om inget annat anges är priset per meter eller styck. Under kategoriträdet kan du välja att visa med eller utan moms. Vi reserverar oss för eventuella skriv och/eller inläsingsfel.

Betalning

Elot arbetar för din säkerhet bara med säkra och etablerade betallösning.

Kortbetalning

Betalning kan ske via bank-, betal- eller kreditkort som är kopplade till Visa och MasterCard. Du uppger ditt kortnummer vid köpet och beloppet reserveras direkt. Alla transaktioner är krypterade med 128 bitar enligt marknadens högsta säkerhetsstandard. Din bank kan kräva extra säkerhet som lösenord eller dosa.

Svea WebPay faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14-30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Kreditprövning kan komma att tas i samband med köp mot faktura.

Svea WebPay Delbetalning

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. 

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor hittar du härStandardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

30 dagar netto för kreditkunder

Som avtalskund får du 30 dagar netto. Kontakta oss för att bli avtalskund.

Förskottsbetalning

Om inget annat betalsätt passar kan välja att betala in beloppet på vårt bankgiro. Betalningsintruktioner följer med orderbekräftelsen. Så snart vi mottagit betalningen administreras din order.

Leveranssätt

Posten MyPack eller DHL Servicepiont (för privatpersoner)

Varorna hämtas på DHL ServicePoint eller Postens serviceställe nära dig. Fraktfritt vid order över 2.500 kr inklusive moms (Gäller ej sk. Hemleverans).

DHL Paket (för företag)

Utkörning till företagsadress dagtid. Fraktfritt vid order över 4.000 kr exklusive moms.

DHL Hemleverans

Varorna levereras hem till din dörr. Kostnad 375 kr inklusive moms

Skrymmande

Vid skrymmande sändningar kan extra fraktkostnader tillkomma. Detta meddelas givetvis i förekommande fall alltid innan sändning.

Ej uthämtade varor

Leveranser som ej hämtats ut debiteras med en administrativ avgift om 250 kr inklusive moms.

Leveranstider

En leverans tar normalt 2-3 arbetsdagar om varorna finns på lager. Vänligen avvakta den här tiden innan du efterlyser din sändning.

Elot säljer tusentals produkter och ibland finns inte en vara på lager. Alla leveranstider är uppskattade. Elot ersätter inte leveransförseningar  som beror på orsaker utanför vår kontroll. 

När din sändning är klar att skickas får du ett e-postmeddelande. Därifrån kan du spåra ditt paket. Detta gäller inte varor som skickas direkt från tillverkarna Westal.

Retur & Garanti

Vänligen läs igenom denna information innan du skickar tillbaka några varor.

Ångerrätt/öppet köp

Ångerrätt/öppet köp gäller 14 kalenderdagar från att du mottagit din beställning eller en betydande del av den. Köparen står för returportot. Ångerrätten gäller endast privatpersoner. Företag betalar en returavgift, normalt 20% av ordervärdet.

Varans skick & begränsningar

Varan ska vara oanvänd och i obruten originalförpackning. Specialtillverkade produkter, ljuskällor samt alla typer av kapade längder (kabel, ljusslang etc) har ingen returrätt.

Det åligger kunden att kontrollera att han/hon mottagit rätt produkter. Elot tar inte emot använda varor även om felet berott på felaktigt information på hemsidan eller fel i packningen.

Vi garanterar inte kombabilitet med produkter som du inhandlat från annan leverantör. Vi kan alltså inte lämna returrätt på använda produkter p.g.a. att de inte är kompatibla med produkter som inte inhandlats av oss.

Om inte alla förutsättningar ovan uppfylls godkänns ej din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden.

Garanti

Elot lämnar två års konsumentgaranti. Om en vara är trasig ersätts den med en likadan eller likvärdig.

Så skickar du tillbaka varan

Anmäl alltid din retur på "Mina sidor" INNAN du skickar några varor. Vi kontaktar dig snarast med instruktioner.

1. Logga in
2. Klicka på "Mina sidor" i huvudmenyn
3. Klicka på "skapa retur" efter aktuell order.

Bifoga gärna följesedeln i returpaketet, var annars noga med att ange ordernummer.

Skicka ALLTID returen med Postens Företagspaket eller liknande. Elot personal har ingen möjlighet att åka till olika ombud och hämta returer. Försäkra dig därför om att varorna kommer levereras till Elot. Du ansvarar för varorna tills de mottagits av Elots personal.

Återbetalning

När vi har mottagit och godkänt returen enligt ovan återbetalas hela varans värde exklusive frakten. Om du betalt med kort sätts pengarna in på det. Meddela annars ett bankgiro eller kontonummer.

I vissa fall måste den returnerade varan skickas till tillverkaren för kontroll. Då kan återbetalningen ta upp till 30 dagar.

Om en retur är trasig sker ingen återbetalning. Likaså gäller om en garanti-produkt fungerar vid provning. Det senare har vi tvingats införa då felkopplingar ofta är orsak till "trasiga produkter".

Elsäkerhet

Som kund ansvarar du själv för att ta reda på om det krävs en behörig elektriker för att installera en produkt. I de fall Säkerhets- och installationsanvisningar inte medföljer produkten hänvisas till tillverkarens hemsida.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.