2013-07-30

Whiteboard gällande bedrägerierFör ca en vecka sedan inledde vi på Elot en aktion för att hjälpa polisen gripa en bedragare som jäckat flera e-handlare. Han är nu gripen.

Vi samlade in och kartlade information, vilken vi skickade vidare till polisen. Via Facebook bad vi även om hjälp för att identifiera mannen. Information om hur paketet såg ut, kolli-ID samt vilken tid och var det skulle hämtas ut delgavs. Den som iakttog när paketet hämtades ut, följde efter och samtidigt ringde till polisen erbjöds en belöning av oss. Polisen var inte engerad i aktionen eller belöningen, dock informerad om den.

Aktionen ovan gav inget resultat. Däremot fortsatte vårt arbete med polisen, vilket resulterat i att en man nu är gripen och flertalet varor beslagtagna.

Är inte detta polisens jobb? Jo, i allra högsta grad. Men de kan omöjligt göra allt själva. Vi behöver alla hjälpas åt.

Vår största kritik riktar sig mot Posten och andra speditörer. Det är vid utlämningen som akilleshälen finns. Vi menar att det måste börja kosta för dem att göra fel. Hur rimligt är det att deras ombud p.g.a. bristfällig identitetskontroll lämnar ut varorna till fel person, utan att sedan ta det ekonomiska ansvar för det?

Jon Schvili (jon@elot.se),
vd och ägare,